piatok 14. júna 2013

Rebarborový koláč s tvarohom

   

    Tohto koláča som sa obávala, pretože som doteraz nikdy nejedla rebarboru, nepoznala som ju. Len tak teoreticky, z nejakých článkov, ktoré ma nijak neovplyvnili. Ale na trhu sa manžel zastavil pri "paliciach", ktoré trčali z vedra a začudovane sa pýtal, čo to je. Babka začala chváliť svoj produkt a my sme to kúpili.
Vedela som len toľko, že obsahuje kyselinu šťaveľovú a teda je to riadne kyslá záležitosť. 
Nemám veľmi rada sladké koláče, vždy radšej uberiem cukru, ale teraz som dala trocha viac, aby to nebolo kyslé. Môžem povedať, že odteraz je rebarbora mojím favoritom. Koláčik je príjemne kyselkavo-sladký. Predpokladám, že zajtra bude asi o niečo lepší, keď sa uleží. Veď to tak vždy býva :-)


Čo na to: 

Cesto: 
560 g múky ( polohrubá : hladká = 1 : 1 )
250 g práškového cukru
270 g maslo (alebo Hera)
1 PDP
2 PL kakaa
3 vajíčka
1/2 čL škorice

Plnka:
500 g tvarohu 
2 vajíčka
1 vanil cukor
6 PL cukru
600 g rebarbory (môže sa doplniť jablkami)
škoricový cukor
štipka soli

Ako na to: 

Prísady na cesto vložíme do misy (alebo do mašinky) a necháme vymiesiť kompaktné cesto. Sformujeme ho do gule, zabalíme do fólie a vložíme do chladničky na 1 - 2 hodiny.
Zatiaľ ošúpeme rebarboru a nakrájame na drobnejšie kúsky. Posypeme ju asi 2 PL kryštálového cukru a necháme stáť.
Odstáte cesto rozdelíme na dve časti, jednu ešte vrátime do chladničky a druhú rozvaľkáme na na papieri NP. Cesto posypeme múkou, aby sa nelepilo na valček a netrhalo sa. 


Cesto aj s PNP preložíme na plech. 


Pripravíme plnku: 
Tvaroh zmiešame s dvoma žĺtkami, 2 PL cukru a vanil cukrom. 


 Bielky vyšľaháme so štipkou soli na pevný sneh, pridáme 2 PL kryšt. cukru a došľaháme. 


Sneh jemne vmiešame do tvarohovej zmesi. Ak máte biocitrón, môžete z neho nastrúhať trocha kôry a pridať.

Tvarohovú hmotu naložíme na cesto v plechu, rebarboru scedíme zo šťavy, ktorú pustila a rozložíme ju na tvaroh.

Druhú polovicu cesta tiež rozvaľkáme na PNP. Pomocou papiera ho prenesieme na plech a prikryjeme rebarborovú vrstvu. Cesto popicháme vidličkou. 


(Ja som si nedávno kúpila taký šmrncovný valček a tešila som sa, že ho teraz využijeme na rovnomerné predierovanie cesta. Ale zlaté oči... :-(  bolo to na figu. Skoro žiadne diery, iba také hlúpe pásy to spravilo. Tak som to potom už na plechu prešla znova, kolmo... ale no, škoda reči... Valček zaradím medzi iné zbytočné krámy, ktoré som kedy kúpila :-(  )
Plech s koláčom dáme do vyhriatej rúry a pečieme pri 180 °C 35 - 40 minút. 


Vychladnutý koláč posypeme práškovým cukrom.
 

Iný koláč s rebarborou klik - Rebarborovo-jablkový snežný koláčik

6 komentárov:

jarmila povedal(a)...

Kristínka, ten musel byť dobrýýýý. Ja mám rebarboru veľmi rada.

nigina povedal(a)...

Áno, Jarmilka :-) My sme boli dosť prekvapení, že aká je rebarbora dobrá. A na prvý šup sme si ju zamilovali.

Unknown povedal(a)...

Krásný koláček ... možná se pletu, ale váleček, který máte na fotce mi spíše připomíná mřížkovací, ne děrovací váleček (viz. http://eshop.tescoma.cz/peceni/naradi-a-pomucky-na-peceni/delicia/630044-mrizkovaci-valecek-delicia a http://eshop.tescoma.cz/peceni/naradi-a-pomucky-na-peceni/delicia/630042-derovaci-valecek-delicia)

nigina povedal(a)...

Ivanka, asi máte pravdu...už mi to napadlo tiež. Aj by som ho potom mohla takto využiť, ale cesto musí mať asi nejaké špeci vlastnosti, keď sa to dá roztiahnuť. Toto krehké cesto na to nie je vhodné. Ďakujem za postrehy i za návštevu u mňa :-)

Anonymný povedal(a)...

tecu mi sliny na klavesnicu :o) neviete či a kde sa da kupit tato rebarbora? vcera v jednom nemenovanom slov. seriali jedli rebarborovu strudlu. hladala som a nasla som toto vase co vyzera este lepsie. cem skusit :o)

dana porubska

Unknown povedal(a)...

no ja som tiez spoznala rebarboru len pred par rokmi....v cechach ma asi vacsiu tradiciu ako na slovensku...tiez som nevedela co si s nou pocat a muz mi pilil usi...rebarbrovy rebarborovy rebarborovy. Ten kolacik je paradny to ti poviem.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...