utorok 10. júna 2014

Moravské kysnuté koláče

     Dnes som robila v špajzi poriadok s  múkami a ešte som objavila veľký pohár tvrdého slivkového lekváru. A to ma nakoplo, alebo inšpirovalo, lebo taký tvrdý lekvár sa na tieto "moravské bochty" hodí najlepšie. Nie sú namočené do masla a do cukru, ako to na Morave tradične robia, lebo tento luxus si upierame z pochopiteľných kalorických dôvodov :-)
      Neodpustila som si pridať do cesta aj trocha ražného kvásku, ktorý sa mi zbiera pri kŕmení kvásku. Už som raz dávala do cesta na pizzu a bola to balada. Chcela som ho využiť aj teraz, hoc i do sladkého... veď sa to odporúča. A veru je to pravda, cesto tým získava body navyše.


Čo na to:

500  g polohrubej múky
  15  g čerstvého droždia
200 ml mlieka
  75 ml bieleho jogurtu
  50 ml vody
  60 ml oleja (nie olivový)
    3 ks žĺtiek
    3 čL kryštál.cukru
 1,5 čL soli
   2  PL ražného kvásku (kopcom) - (môže sa vynechať, ale pridať asi 5 g droždia)

Plnka:
500 g tvarohu (Pilos v kýbliku)
podľa chuti práškový cukor
z 1/2 citróna nastrúhaná kôra
troha citrónovej šťavy (1/2 citróna)
hrozienka
slivkový lekvár

na potretie:
40 ml oleja
1 bielok + 1 PL mlieka

Posýpka:
1,5 čL masla
polohrubá múka podľa potreby
práškový cukor podľa potreby

Ako na to:


Do vlažného mlieka dáme roztopiť cukor a rozmrvíme droždie, zakryjeme a počkáme, kým kvasnice vybehnú. 
Múku preosejeme, osolíme a premiešame,  urobíme do jej stredu jamku a vlejeme do nej vybehnuté kvasnice s mliekom. Pridáme  jogurt a ražný kvások (kvások nemusí byť, ale môže, lebo robí v ceste dobrú službu - cesto nie je prekvasnicované, skôr naopak a pritom je oveľa jemnejšie a nadýchanejšie. Zostane aj dlhšiu dobu svieže). Pripravíme si vlažnú vodu a cesto začneme miešať(rukou, hnetačom) a vodu pridávame podľa potreby po lyžiciach. 
Keď je múka vmiešaná do cesta, pridáme žĺtky, soľ a olej a znova premiešame. Doladíme hustotu cesta tak, ako potrebujeme a cesto vypracujeme. Zakryjeme misu s cestom a odložíme ho kysnúť. Cesto behom necelej hodiny vybehne nádherne snáď aj na trojnásobok (bolo pekné počasie, takže napomohlo k tomu).

Pripravíme si plnku : tvaroh, cukor, citrónovú šťavu rozmiešame a pridáme postrúhanú kôru. 
Hrozienka umyjeme, opláchneme na sitku a v miske ich zalejeme teplou vodou. Necháme ich stáť a zlejeme ich asi po hodine a necháme odkvapkať.

Nakysnuté cesto položíme na pomúčenú dosku a sformujeme do podlhovastého bochníka. (Ja som asi 1/3 z neho odkrojila a dala späť do misy, lebo z toho cesta som neskôr robila praclíky).
Cesto rozvaľkáme na obdĺžnik a rozkrájame na štvorce. 

Na každý štvorec dávame 1 PL tvarohovej plnky a hrozienka. Zabalíme do batôžka a batôžky kladieme na plech s PNP, kde ich necháme kysnúť. Poriadne ich ponatierame oeljom.

Čajovou lyžičkou urobíme do batôžkov priehlbiny, ktoré naplníme lekvárom, potom koláče potrieme zmesou rozšľahaného bielka a mlieka a posypeme posýpkou, čiže drobenkou pripravenou zo zmesi masla, múky a cukru. 

Koláče dáme do vyhriatej rúry 190°C a pečieme ich cca 13 - 15 min. so zapnutým ventilátorom. Môžeme posprejovať vnútorný priestor rúry, pomáha to krásnemu nabehnutiu koláčov.
 
 
Hotové koláče nezabudneme trocha zvrchu posprejovať.

Tieto koláče sa po upečení zvrchu namočia do misky s roztopeným maslom a pocukrujú sa. Kto chce, môže to tak spraviť, lebo je to skvelé, ale ja to tak nerobím. Koláče sú skvelé aj bez toho. No odskúšať si to môžete na jednom či dvoch kúskoch :-)

Z tej odloženej tretiny som urobila slané praclíky.Cesto nebolo nijako výrazne sladké, takže to bolo fajn.

Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...