štvrtok 26. marca 2015

Jednoduchý kváskový chlieb (od Ivy)

      Dnes som sa neskutočne vytešovala, lebo sa mi upiekol šikovný malý chlebík, ktorý nie je placatý, má pôvabné chrumkavučké prasklinky a chuťovo je výborný. Bol taký neodolateľný, že môj muž sa okolo neho neustále motal, čím ma hrozne vytáčal.
Naštval ma už včera, lebo z Kauflandu dotrepal domov nejaký biely chlieb... ani nevedel, čo je to, aký je to... A ja som práve rozkvasovala kvások a že budem piecť. No fakt ma dožral...a ochutnala som ten kúpenský chlieb a nič, žiadna chuť... a ani jemu nechutil. A keď mi povedal, že ľudia ten chlieb vo veľkom brali, vraj bol v akcii, tak som na neho neveriacky pozerala. Aj sa trocha červenal... normálka podľahol davovej psychóze...alebo hystérii?
No a ten dnešný čerstvo upečený kváskačik zvádzal a útočil na chuťové i čuchové bunky a mlsný kocúr chcel krájať po 5 minútach chladnutia... a že čo som taká, veď aj teplé rožky sú najlepšie a to ma rozosmialo a po chvíľke doťahovania som tú obranu bochníka vzdala :-). 
     Chuť je perfektná. Na to, aký je recept jednoduchý, je to úplne úžasné ale vlastne potvrdzuje staré známe, že jednoduché veci sú najlepšie. 

      Mňa najviac tešilo, že pri miesení surovín na cesto nebolo treba nijako improvizovať, niečo dolaďovať... poznáte to : ..a ak treba, tak pridajte to , či ono... alebo uberte to a dajte viac tamtoho. No, viem, niekedy sa inak nedá. Pre neskúsených sú najlepšie také vymakané recepty aké má na svojom blogu Iva. Tento recept vyzeral ako od nej a skutočne od nej aj je. Lenže niekto iný si ho "adoptoval" a tváril sa autorsky. 
Naivita, hlúposť? Môžu byť príčinou zlodejiny na nette? Človeka to vytáča, ale nevieme, čo s tým... :-(

     No nič, vyskúšajte ten recept, podarí sa, chlieb je chutný, urobíte si radosť.

Čo na to:

Rozkvas:
  30 g ražného kvásku z chladničky
120 g vody
120 g ražnej múky chlebovej

ďalej:
200 g    acidofilného mlieka
380 g    pšeničnej múky chlebovej T650
    1 PL trstinového cukru
    12 g  soli
1,5 KL drvenej rasce
   2 PL  oliv. oleja

Čo na to:

Večer pred pečením zmiešame suroviny na rozkvasenie, zakryjeme a necháme pracovať kvasinky. 
Do nádobky DP dáme odvážené acidofilné mlieko, cukor, múku a spustíme program Cesto. Keď sú suroviny zmiešané, pekáreň vypneme a počkáme 20 minút. 
Po 20 minútach program znova spustíme, pridáme dnu kvások a necháme zmiesiť. Potom pridáme soľ, rascu a olej. Po polhodine fachania DP vypneme a cesto preškrabeme do vyolejovanej misy. Cesto v nej poprekladáme, misu zatvoríme alebo prikryjeme a necháme cca 75 minút kysnúť pri izbovej teplote.

Pomúčime dosku a cesto vyklopíme, zvrchu ho jemne sypneme múkou...najlepšie sa mi to vidí cez sitko. Preložíme ho z rohov do stredu a sformujeme do bochníka. Dôkladne postláčame švíky. Z vrchnej strany bochníček potrieme solamylom a vložíme ho opatrne do pomúčenej ošatky švami nahor. Posypeme zvrchu múkou a vložíme do mikroténového sakla. Necháme kysnúť a hlavne nezabúdame naň, lebo občas ho treba skontrolovať, aby neprekysol. Ja som ho nechala 30 min v kľude, potom som doň ďubla prstom a pre istotu som hneď vtedy nastavila rúru, lebo tých 20 min treba, kým vytiahne na 250°C.
Pre istotu som znova skúsila prstový test, zdalo sa, že ešte nie je úplne nakysnutý, ale radšej som už pripravila všetko na vsádzanie chleba. No a potom som už hneď aj vyklopila bochník z ošatky. Potešilo ma, 
že bochník stál, nerozlial sa mi po doske :-) tak som ho stihla aj troška narezať a postriekať vodou. 

Po vsadení sa piekol 10 minút pri 250°C so zaparením, potom pri 200°C 15 min s alobalovou pokrývkou, potom pri 180°C bez pokrývky.
Hotový postriekame vodou a necháme chladnúť na mriežke. 


4 komentáre:

Martina povedal(a)...

Vyzerá úžasne ! Len ja ten kvasok neviem robiť, len ak taký jednoduchý z droždia. Pred dvoma týždňami som po dlhom čase vyskúšala takýto chlebík, nie z pekarničky...bol síce biely /ja radšej tmavý/, ale kedže som po dlhšom čase chcela takýto skúsiť /moje staré osvedčené recepty sa kdesi podeli/, tak som zvolila takú rýchlovku. Bol vynikajúci, len si musím kúpiť originál formu na chlebík, lebo na plechu sa mi tento trošku rozplacol.
No ale...tvoje chleby nemajú chybu. Každý a jeden !!!

jarmila povedal(a)...

Chlebík vyzerá veľmi dobre. Určite vyskúšam aj tento recept.

nigina povedal(a)...

Ahoj rikinka :-) teším sa, že sa ti páči..a ešte keby som ti tak mohla dať ochutnať...:-) Kvások, ak chceš, mrkni na tejto adrese http://www.bbc.co.uk/food/recipes/sourdough_starter_22976 založenie kvásku; aj receptytam nájdeš :-)

nigina povedal(a)...

jarmilka, vitaj :-) Ďakujem, tento recept určite vyskúšaj, je to fantastický chlebík a jedoduchý postup, tak sa to oplatí :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...