nedeľa 28. marca 2010

Štrúdľa makovo-višňová, jablkovo-orechová (cesto so zápražkou)

Prípravu tejto štrúdle som videla raz dávno na Prime v relácii "Prima vařečka". Bola to príprava jednoduchá ako facka a štrúdle vyzerali krásne. Recept som si zapísala.
Štrúdľa je skvelá, hoci to nie je lístkové cesto, vyzerá tak, chutí tak, lístkuje sa úplne najlístkovatejšie a celé to je založené na tej zápražke. Špica :))

Čo na to:

Cesto - 250 g hladkej múky, 1/4 čL soli, 1 vajco, 8 PL vlažného mlieka, 50 g mierne zmäknutého tuku
Zápražka - 120 g tuku, 70 g hladkej múky;Náplň - 6 väčších jabĺk, 1 višňový kompót (7 dl), 150 g orechov, 2 PL kryštál. cukru, 10 dg maku + 2 kopcovité PL práškového cukru, mletá škorica, sáčok piškótov
Na potretie - vajíčko + 1 PL mlieka + 1 PL oleja

Ako na to:

Všetky ingrediencie na cesto si pripravíme a vložíme do misy.
Pomocou hnetača alebo aj ručne vyhnetieme cesto. Ja to ručne neviem, ale existujú predsa "mašinky" naši pomocníci. Ja som to rozhnetené cesto ešte dala do mixéra (kto máte Ronic, tak to poznáte... za 30 sekúnd je vymiesené) lebo sa mi nechcelo s tým párať.Takéto malé cestíčko to bolo, super vypracované. Dáme ho do omastenej mištičky a vložíme do chladničky odstáť asi 1 hodinu.Kým cestíčko odpočíva, pripravíme si zápražku z oleja a hladkej múky. Keďže to je dosť veľké množstvo, zoberte na to panvicu. A zápražku-okrovku treba robiť pekne pomaly, aby neprihorela. Ja som ju robila na takej starej liatinovej panvici, ktorá dobre rozvádza teplo.
Odstáte cesto z chladničky vyberieme, dáme ho troška postáť na pomúčenú dosku, aby sa trošku zahrialo
a rozvaľkáme ho,
Zápražku vysypeme na cesto (tú hroznú fotku uvádzam, lebo na nej vidno konzistenciu a !!! zápražka musí byť len vlažná a cesto studené!!!)

Cesto potrieme celé až po okraje vlažnou zápražkou čo najrovnomernejšie a pracujeme rýchlo, lebo záparažka na studenom ceste tuhne, takže by sa zle roztierala.Cesto zrolujeme Pri rolovaní zápražka nevyteká, lebo na studenom ceste tuhne... takže máme hada :-)

Rozkrájame ho na 4 rovnaké časti a znova ich šupneme na chvíľu do chladničky stuhnúť.Po chvíli si vyberieme jednu roládku a dáme na pomúčenú dosku, pomúčime aj zvrchua tenko rozvaľkáme do obdĺžnika približne 33 x 25 cmCesto posypeme rozmrvenými alebo zomletými piškótmipotom nakladieme polovicu strúhaných jabĺk, posypeme trochu mletou škoricou a 1 PL cukruPredchádzajúce vrstvy posypeme ešte mletými orechami (môžu byť aj hrubo mleté), založíme okraje cesta a zrolujeme ho smerom k sebePodobne postupujeme aj pri štrúdľach s makovou náplňou. Na rozvaľkané cesto dáme piškotovú drť, na to nasypeme polovicu maku zmiešaného s práškovým cukrom a nakladieme polovicu višní, ešte posypme škoricou. Tu už necukrujeme kryštálovým, netreba. Tiež založíme okraje a zrolujeme smerom k sebe.
Rovnako urobíme s ďalšími cestíčkami, celkovo budeme mať 4 štrúdličky - 2 jablkové, 2 višňové.


Všetky štrúdle potrieme zmesou vajko+olej+mlieko a dáme ich piecť na plechu s PNP pri 180°C. Ja som dala piecť obidva plechy naraz (s ventilátorom).Piekli sa asi 15 - 20 minút, presne neviem, len tak odoka.
Upečené necháme najskôr vychladnúť,
cez sitko pocukrujeme práškovým cukrom,


a môžeme zvolať rodinku, aby si zgustla :))


detail

2 komentáre:

Anonymný povedal(a)...

U nás bol v sobotu jarmok a takúto štrúdľu tam predávali za 0,50€/ks. Packa

nigina povedal(a)...

Dávno som nebola na žiadnom jarmoku.
Naposledy asi na vianočných trhoch, dali sme si tam totálne predraženú cigánsku a vodný roztok zohriateho vína :-D Tak neviem, no možno u vás na trhu bola štrúdľa poctivá :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...