streda 3. decembra 2014

Anettky - biele žemle

     Tieto žemličky sú pôvodne z novín SME. Na Facebooku sme sa raz vykecávali s bývalou kolegyňou a ona mi poslala fotku aj link na domáce žemle, na ktoré  jej vraj slinky tiekli. Vraj ich mám vyskúšať. Recept som si teda opísala. Ale keď som žemle išla robiť, tak mi na šťastie ťuklo, že mám v chladničke zarobenú bigu a v tomto recepte by sa bezvadne uplatnila. Tak som troška prepočítala ingrediencie a pustila som sa do žemličiek. Jo, pomenovala som ich podľa kolegyne, veď ona má hlavnú zásluhu na tom, že vznikli.
Možno by boli dobré aj bez bigy, ale iste nie tak ako teraz. Biga je totiž fantastický preferment, ktorý v ceste
veľmi prospieva chutiam i vôni. V tom predkvasenom, fermentovanom ceste prebiehala autolýza, ktorá cesto podstatne zmenila... ale iba k dobru. A aj keď je toto pečivko biele, vďaka bige je veľmi chutné. A dúfam, že sa Anettky budú páčiť aj Anettke :-)

Čo na to:

250 g biga
270 g voda
1 KL(kopcovitá) sladenky
1 PL soli
16 g čerstvého droždia
250 g múka chlebová T650
250 g múka hladká výberová

Ako na to:

Odvážime bigu a vložíme do nádobky DP. Prilejeme odmerané množstvo teplej vody, pridáme sladenku a dobre všetko premiešame silikónovou stierkou. Potom do tejto zmesi namrvíme odvážené droždie. (Miesto sladenky sa môže použiť trocha medu).
Odvážime a preosejeme obidve múky a vsypeme do nádoby DP a dáme do pekárne miesiť. Volíme pravdaže program CESTO. 
Pri kontrole konzistencie som musela pridať vrchovatú PL múky.
Po dobehnutí programu cesto necháme ešte 5 - 10 minút v kľude a potom ho vyklopíme na plochu mierne pomúčenú. Poprekladáme ho a sformujeme do bochníka, ktorý v rukách trocha premiesime. 
Bochník rozdelíme na dve rovnaké časti a tie potom rozkrájame na rovnaké kúsky, podľa toho, aké veľké žemle budeme chcieť. Ja som cesto rozkrájala na 80 gramové kúsky (vážila som ich) aby boli rovnako veľké a rovnako prepečené. Mala som  14 ks. 
Vzniknuté bochníčky prehnetieme, rukami na doske dobre vygúľame. Na silikóne sa to veľmi dobre robí.
Vytvorené guľky kladieme na plech s dostatočnými vzdialenosťami medzi sebou. 

Ja som mala všetky plechy obsadené, lebo som na nich sušila rezance. Takže anettky som piekla na bagetovom plechu a musela som ich trocha viac netesnať, aby sa zmestili naraz. Takže sa koncami spojili, ale vôbec to nevadilo :-)

 Povrch každej buľky narežeme cez stred. Plech zakryjeme utierkou a necháme dokysnúť. 
Môžeme ich dať do rúry zapnutej na minimum spolu s pekáčikom naplneným horúcou vodou. Kysnutie pôjde ako po masle. 
Po 15 - 20 minútach kysnutia plech vyberieme z rúry a nastavíme ju na 200°C. Vyberieme aj pekáč s vodou.
Kým sa rúra vyhrieva, anettky ponatierame vlažnou osolenou vodou a posypeme semienkami alebo soľou.

Anettky pečieme pri 200°C asi 30 minút. Opäť vložíme na spodok rúry pekáč, do ktorého nalejeme horúcu vodu a pečieme 10 minút. Potom pekáč odstránime. Pečieme ďalej a ku koncu pridáme ventilátor, aby sme urýchlili sfarbenie kôrky. Anettky upečieme dozlatista. Farbu nechytajú rýchlo, čo je spôsobené druhom múk.
Upečené anettky postriekame vodou a poukladáme ich na mriežku a necháme chladnúť.



Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...