štvrtok 15. januára 2015

Rožky so špaldovým kváskom


          Po pečení chleba mi  zostalo celkom dosť špaldového kvásku, tak som ešte namnožila a skúsila som upiecť rohlíky s kváskom. S tým špaldovým kváskom sa mi v poslednej dobe fajn robí, pripadá mi taký srandista veselý :-) a dobrák. Ražný mi príde skôr taký vážny odborník :-). 
No a potom som zistila, že podľa receptu nemám namnoženého kvásku dostatočné množstvo. Tak som sa to snažila vykompenzovať a pomôcť mu pridaním trochy droždia. No a čo? Aj pekári tak robia... hlavne v Nemecku...
           No a tie rohlíky boli úplne ale úplne zvláštne... mizli a mizli, ako keby niekto rozprestrel na ne Arabelin zázračný plášť.... (ktorý vlastne patril čarodejníkovi.. už to celé pletiem)... no poviem len, že fakt chutili.



Čo na to:


250 g aktívneho kvásku (u mňa špaldový),
250 g polohr.múka,
250 g hladká múka,
250 ml voda, 
2 KL soli, 
1 KL sladenky (al. med), 
30 -40 g masti
kúštik droždia, lebo ja som mala iba 190 g kvásku
1 PL otrúb (dosypávané počas miesenia v DP)

Ako na to:

Ku kvásku prilejeme vodu, ja som pridala aj troška čerstvého droždia, lebo som nemala dosť kvásku. Pridáme aj zvyšné suroviny a necháme vypracovať v pekárničke na programe CESTO. 
Keď program skončí, čo je 1,5 hodiny, cesto NEvyberieme, necháme kysnúť ďalej, kým narastie na správny objem. 
Potom cesto vyklopíme na pomúčenú dosku, prepracujeme ho rukami a necháme  10 min stáť.
Potom ho rozkrájame na rovnaké diely, resp. diely rovnakej hmotnosti... ja som si pomáhala váhou. Tie potom sformujeme do bochníčkov, každý mal hmotnosť v intervale 80 - 85 g. Necháme ich zakryté proti oschnutiu odpočívať ako obvykle 10 - 15 min.


Potom jednotlivé bochníčky spracúvame valčekom. Ako vidno z obrázka - pri kraji nám bližšom necháme bochníček hrubší a smerom od seba ho zvaľkáme do dĺžky.


 Valček dáme do šikmej polohy voči cestu a smerom k sebe vaľkáme šikmo.... takto nejako,


 takže dostaneme v jednom smere čaptavú placku :-).


 To nemôžeme dopustiť, lebo placka je ženského rodu a ženy majú rady symetriu :-). Takže ju  podobne
zvalcujeme aj v druhom smere.

 

 No a zrazu akú takú symetriu máme :-) Vyzerá to ako trojuholník ale s kopčekom pri jeho základni. Neva. My sme sa práve o toto snažili.


 Teraz budeme cesto od základne stáčať smerom k vrcholu trojuholníka a to vystretými prstami obidvoch rúk položenými na cesto tak, aby medzi nimi bol ten kopček. Rukami pritláčame cesto o podložku a troška ich nasmerujeme  do opačných strán, od seba,  pričom cesto rolujeme dopredu.  Pri konci rolovania jednou rukou naťahujeme špic od seba.


 Výsledkom je motanec, ktorý je pri koncoch užší ako v strede.


Teraz obidvoma rukami cesto povaľkáme o podložku tam a späť... a to viackrát.  Na silikónovej podložke to ide veľmi fajn, ak veľmi nepodsypávame múkou (čo ani nie je príliš treba), cesto sa o podložku trolinka lepí a to mám vlastne umožňuje rožok tvarovať.


Keď máme rožok povaľkaný, stenčený  a natiahnutý a sme už s tvarom spokojní, kladieme na PNP v plechu
Kladieme ich ďalej od seba, lebo vieme, že budú ešte kysnúť a zväčšia objem, aby sa nespiekli.


Plechy s rožkami odložíme na teplé miesto, prikryjeme ich fóliou či utierkou a necháme  kysnúť, aby zdvojnásobili svoj objem.
Potom ich buď postriekame vodou a posypeme semiačkami, alebo ich potrieme vajíčkom a posypeme.
Ja som si najprv vybrala prvú možnosť, ale takmer už upečené boli veľmi bledé a môj muž by mal zbytočné reči o nedopečenosti a bleduliach a ja som nemala chuť sa s ním doťahovať. Tak som ich predsa len potrela pred koncom tým vajkom. Rozhodnúť sa musí každý sám ..


Dáme ich piecť do vyhriatej rúry 240°C spolu s pekáčom vody na spodku rúry ... piekli sa 10 minút, potom teba vybrať vodu a rožky dopiecť na 190°C do želanej farby... u mňa celkový čas 22 min.
Tu sú moje bledule po vytiahnutí z rúry, upečené,  bledé. Takže som ich natrela a fukla ich späť asi na 2 minútky, aby som ich "premaskovala" na brunety :-)


Takže po upečení a vybratí z rúry ,ako vždy, ich postriekame vodou a uložíme na mriežkovú podložku alebo na rošt, aby sa vetrali zo všetkých strán a aby sme z nich nemali "gumáky" :-)




4 komentáre:

jarmila povedal(a)...

Jéj, tie sú nádherné a určite aj veľmi chutné.

nigina povedal(a)...

Jarmilka, vitaj :-) Máš pravdu, len ten prítomný čas v tvojej vete je už časom minulým :-)
Ty si kváskový človek, tak ich vyskúšaj, určite vám pochutia :-) A dajú sa samozrejme spraviť aj bez kvásku, len treba pridať viac droždia... asi 1/2 kocky
Jarka, vďaka za návštevu i za komentík :-)

jarmila povedal(a)...

Nigina, zajtra ráno chcem piecť tieto rožteky, len by mi pomohlo, keby som vedela, koľko ich je z tohto množstva surovín.

nigina povedal(a)...

Myslím, že ich bolo 12. Ja to robím tak, že cesto dám na váhu a zhruba chcem kusy s hmotnosťou 80 g, tak si potom vypočítam počet kusov. Alebo len odhadometricky - rozdelím na dve časti, tie zase rozdelím buď na 2 - 3 rovnaké kusy a tak zmenšujem :-)
Nech sa ti vydaria ! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...