streda 10. júna 2015

Cordon bleu


     V sobotu sme boli v reštike a na jedálnom lístku svietil hlúpy a nesprávny názov jedla, ale asi to poznáte. 
Niekto sa začal smiať, ale mňa táto blbosť irituje. Ponúkajú ľuďom jedlo, nezistia si ani ako sa naozaj volá, tak môžem predpokladať, že sa im ani neráčilo zistiť, ako sa pripravuje. 
Takúto hlúposť by sme nemali tolerovať.Tých "modrých Gordonov" je v jedálnych lístkov po celom SVK asi dosť. Chcela som sa spýtať obsluhy PREČO, ale muž mi to nedovolil. Tak sme si aspoň nedali tú ich mochlaninu.
     Potom sme si pospomínali ešte na rôzne "vtipné" (v skutočnosti smutné) lapsusy, ktoré sme videli v jedálnych lístkoch reštík, ktoré sa tvárili strašne svetácky. V istej reštike v Levoči boli v jedálnom lístku názvy jedla preložené do angličtiny a ´rezeň s oblohou´ preložili ako ´steak with the sky´ , potom sme videli v centre Bratislavy pred reštikou tabuľu, na ktorej ponúkali na raňajky ´hemendex´. Podobne jedna známa si v pražskej reštike chcela dať šunku s vajcami a v jedálnom lístku bolo jedlo uvedené ako ´hemenex´. Bola slušná, nič neskritizovala a povedala čašníčke svoju objednávku. A tá si to asi chcela upresniť a spýtala sa, jestli si přeje hemenex s vejci? 
     Tento plnený rezeň má svoj pôvod vo Francúzsku a Švajčiarsku, a jeho názov vo francúzštine znamená ´modrá stuha´ a robí sa z teľacieho stehna, syra a šunky. Modrá stuha je pás modrej tkaniny, na ktorom je pripevnený rád nejakých rytierov. 
     Neskôr začali podobný rád udeľovať najlepším francúzskym kuchárom a začali ho tiež volať ´modrá stuha´ :-) . Po prekrojení sú na tomto rezni  pozdĺžne pásy podobne ako na modrej stuhe, takže pomenovanie je čosi ako analógia :-) a pravdepodobne len tak z recesie.

Čo na to:

4 rezne z teľacieho stehna
4 hrubšie plátky šunky
4 hranoly al. plátky syra (gouda, eidam)
soľ
2 vajcia
2 PL mlieka
hladká múka
strúhanka
olej
maslo

Ako na to:

Rezne vyklepeme čo najrovnomernejšie a pomerne natenko. Osolíme (ja som aj okorenila). Rezne necháme trocha odležať na chladnom mieste.
Zatiaľ môžeme trocha popracovať na prílohe, napr. očistiť si zemiaky a predpripraviť si ich na pečenie alebo varenie. 
Pripravíme si podľa úvahy troška hrubšie pláty šunky a syra, taktiež aj špáratka..

Rezne rozložíme a na jednu polovicu každého rezňa položíme plát šunky a syra. Druhú pplovicu rezňa preklopíme cez náplň a špáradlami poistíme okraje. 
Pripravíme klasický trojobal múka, rozšľahané vajcia s mliekom a soľou, strúhanka. V trojobale vyobraciame a potom ešte raz vo vajci a strúhanke poistíme spoje. 
V panvici rozpustíme 2 PL masla, olej  (ja som pridala aj 2 PL masti) a do rozpáleného tuku kladieme rezne. Prikryjeme pokrievkou, stiahneme teplotu a smažíme z obidvoch strán dozlatista alebo zlatohneda. 
Vysmažených gordonov :-D  uložíme na papierové utierky na odsatie tuku.
P.S. Pužila som goudu, lebo je to syr, ktorý asi najviac kupujem a práve som ho mala v chladničke. Zdá sa mi výraznejší ako eidam. Myslím, že ani cheddar by nebol odveci...ale aj gorgonzola by sa mi pozdávala...

Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...