pondelok 15. februára 2016

Bravčové stehno nadivoko ( v tlakovom hrnci)

      Chcela som variť hovädzie nadivoko, lebo som ho už dáááávno nevarila a došla mi naň chuť.  Na nákupy u nás chodieva manžel, ja nakupujem len príležitostne. Vrátil sa z nákupu a miesto hovädzieho vyložil bravčo. Zahral sa na milučkého popletenca a aj sa zamotával vo výhovorkách, že nenakúpil mäso podľa zoznamu na lístočku, ktorý som mu napísala. No ja som dobre vedela, čo je vo veci. Tá jeho "obľúbenosť" hovädziny!!! 
No tak čo už? Tak som to zimprovizovala z bravčového stehna. Ale zastrájam sa, že nabudúce, keď bude chcieť, aby som urobila makové šúľance, tak urobím s tvarohom a so slaninkou :/ a keby chcel makovník, tak .. no to by som asi urobila s makom, lebo sa mi páči, ako každých 15 minút odbehne do kuchyne odfakliť nový kúsok s predsavzatím, že to bude už posledný :-)


Čo na to:

800 g bravčového stehna
  50 g slaninky
    2    veľké mrkvy
    1    petržlen
1/4     zeleru
    1    cibuľa
    2    strúčiky cesnaku
 1/2    biocitróna (aj kôra)
5-6     guličiek nového korenia
   2     bobkové listy
3-4     guličky borievok
    1     menšia chilli paprička (alebo 1/2)
    1dl  vína  
           soľ
           kryštálový cukor ( baj očko, 1 PL)
           mleté čierne korenie (mčk)
           vývar
2,5 dl  šľahačková smotana alebo 1 : 1 s kyslou
   40g  hladkej múky
           olej
ďalej: šľahačková smotana
          brusnicový kompót
          plátky citróna

Ako na to:

Najprv urobíme zopár prípravných prác, ako napr. očistíme zeleninu, poumývame ju a pokrájame na hrubšie kúsky. Cibuľu pokrájame klasicky na kocôčky, cesnak môžeme nechať vcelku.
Mäso očistíme a opracujeme nožom do tvaru, ktorý potrebujeme a pomôžeme si prípadne aj špagátom alebo silikónovými viazačmi (alebo inou pomockou). 
V mažiari podrvíme borievky a ak máme sušenú chilli, aj tú pridáme. Čerstvú chilli len posekáme nožom. 
Mäso okoreníme čerstvo namletým čiernym korením, osolíme a votrieme doň aj drvené borievky s chilli.

V panvici rozohrejeme olej a v horúcom opečieme mäso zo všetkých strán. Nepicháme doň, aby nevytiekla šťava. Mäso otáčame buď pomocou kuchynských klieští alebo drevenými vareškami. Opekáme zprudka, aby sa mäso rýchlo zatiahlo. Opečené vyberieme.

Do výpeku v panvici dáme zarovnanú lyžicu  kryštálového cukru, ktorý necháme trocha karamelizovať, vhodíme cibuľu, necháme ju speniť a prihodíme zvyšnú zeleninu. Restujeme a pridáme cesnak, guličky korenia, bobkový list a podlejeme vývarom. Miešame, aby sa do šťavy odvaril aj prilepený výpek z bokov panvice. 

Potom obsah panvice prelejeme do tlakového hrnca, vložíme mäso a pridáme víno. Môžeme podľa úvahy doplniť ešte vývar a soľ. Tlakáč uzavrieme a necháme dusiť asi 35 minút. Potom tlakáč otvoríme a zistíme, aké je mäso. Ak sme spokojní, vyberieme ho von, ak nie, treba ešte chvíľu dusiť. Vybraté mäso zakrútime do alobalu a vložíme do rúry na 150°C, kým dokončíme ostatné.

Obsah tlakáča prelejeme cez sito (cedník), pričom šťavu samozrejme zachytíme do kastróla, v ktorom budeme robiť omáčku. Zeleninu zo sitka omrkneme a povyberáme z nej bobkáče, guličky korenia a prenesieme do mixéra. Mixneme podľa toho, ako máme radi. Ja mixnem len trocha, páčia sa nám v omáčke kúsky zeleniny. Môžeme samozrejme použiť tyčový mixér.

Rozmixovanú hmotu i šťavu dáme do kastróla, pridáme trocha vývaru a vrátime na sporák. Priamo do kastróla nastrúhame trocha citrónovej kôry. 
Pripravíme zátrepku zo šľahačkovej (alebo zo zmesi šľahačkovej a pochúťkovej) smotany - smotanu vlejeme do vyššej nádoby, pridáme hladkú múku a rozhabarkujeme, aby sme odstránili hrčky. Keby sa nám videlo, že zmes je príliš hustá, pridáme k nej trocha studenej vody. Rozhabarkovanú zmes vlejeme do vriaceho omáčkového základu, necháme povariť aspoň 4 - 5 minút a miešame, aby sa neprichytil spodok.

Odstavenú omáčku necháme chvíľu postáť a dochutíme ju soľou, cukrom, citrónovou šťavou a kto chce, môže do omáčky pridať lyžicu brusníc.

Mäso pokrájame na plátky a buď ho zalejeme vývarom, alebo si zjednodušíme prácu tak, že ho vložíme do hotovej omáčky, i keď potom servírovanie nie je extra vábne. No a ja som sa ponáhľala, vývar sa mi už minul, takže som ho šupla do omáčky. 

Podávame s knedľou, prípadne s cestovinou. 



Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...