pondelok 5. decembra 2016

Chrumkavé kváskové muffiny


     Dnes som tieto muffiny skúšala prvý raz, hoci som si na ne zuby brúsila už dlhšie. Odporučila mi ich známa z FB stránky Pečem pecen, ktorá nimi bola nadšená. No a už som aj ja. Aj keď sa mi zdá, že nie sú úplne najkrajšie, ale bola to malá skúšobná várka. Chutné boli veľmi a nabudúce ich urobím z dvojitej dávky. 
Tieto muffiny majú výhodu, že ich môžeme urobiť súčasne aj naslano aj nasladko. Pri pečení sa vo forme pekne zdvíhajú, nadobúdajú asi aj viac než dvojnásobný objem. Potom sa pri pečení urobí v nich dutina a do nej môžeme po upečení vkladať plnku. Akú? No, rôzne plnky, aké len chcete. A ak po upečení plniť nechcete, nemusíte. Môžete si ich dať s maslom a s džemom, čo veľmi odporúča Madlenka, ktorá žije vo Švédsku a recept je odtiaľ. Uverejnila ho na svojom blogu Korenie života no a teraz koluje na Pecempecen.
A je tu možnosť, že do muffinového cesta naliateho do jamiek formy vložíte kúštik niečoho na ozvláštnenie, napr. kocočku gorgonzoly, na kúsky pokrájanú šunku alebo hoblinky parmezánu a kúsok sušenej rajčiny alebo olivy... možností je veľa.

Čo na to:

  45 g čerstvého pšeničného (event. ražného)  rozkvasu
160 g vlažnéhé mlieka
  80 g múky T650 (ale môže byť aj iná, napr. špaldová)
    2   vajíčka
    5 g soli
trocha oleja alebo masla na vytretie plechu

Ako na to:

Najprv si zapneme rúru a teplotu nastavíme na 230°C. Vložíme do nej aj muffinový plech, niekde do strednej časti.

Všetko zamiešame v jednej miske ako cesto na palacinky. Najprv troška ohrejeme mlieko a do vlažného pridáme kvások. Metličkou kvások v mllieku dobre rozptýlime. Prihodíme celé vajcia, soľ a riadne dopenista prešľaháme. Potom priamo do misky s týmto obsahom preosejeme 80 g múky a znova všetko riadne prešľaháme, aby sme dostali hladké cesto ako na palacinky. 
Ak chceme do muffinového cesta vkladať ingrediencie, pripravíme si ich buď vopred alebo teraz, kým sa rúra vyhreje. Nechystáme ich príliš veľa, pretože dávka cesta je len na 6 kusov.

Nahriaty muffinový plech vyberieme z rúry a vymastíme 6 jamiek. Medzi vymastenými jamkami necháme rad nevymastených jamiek, ktoré pravdaže nebudeme ani plniť. Cesto nalievame do jamiek asi 1/2 cm pod okraj. Počas pečenia muffiny vyskočia, preto aby sa nespiekli, vynecháva sa jeden rad jamiek.
Nech vás nepomýli môj obrázok, ja som muffiny nechcela mať príliš vysoké, preto som jamky plnila iba do polovice. A tiež som nemusela vynechať rad jamiek. 

Do vymastených jamiek nalejeme cesto a vložíme nejakú príchuť, pravdaže len, ak chceme. Ja som dávala malú kocku gorgonzoly a na malé štvorčeky nakrájanú šunku. Plech vložíme čím skôr do rúry a pečieme asi 15 - 20 minút. V polovici pečenia môžeme znížiť teplotu na 200°C a po 15 minútach si pre istotu postrážime farbu, aby muffinky boli krásne zlatohnedé. 
Po vybratí z rúry ich povyberáme z jamiek a konzujeme ich zatepla, resp. vlažné.

Tak trocha som sa obávala, čo na takéto muffiny povie manžel, keď on na novinky príliš nie je a na kváskový chlieb mal problém si zvyknúť. Radšej som mu nič nepovedala a bolo ok... chutili mu, a ešte ako! A prišiel s nápadom, že tieto muffiny by sa mohli niečím plniť...  :-D  :-D

      Nátierky k nim môžeme podávať rôzne - naslano alebo maslo s medom, džemom, či nuttelu, alebo niečo podobné.


Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...